Doelgroepanalyse

Voor je een goede doelgroepanalyse kunt maken moet je een goed idee hebben van de opdracht. Na de introductie van deze training beantwoord je de volgende vragen: Wat is nu eigenlijk de case en welke partijen zijn daar bij betrokken? Wat zijn hun belangen?

Doel en gedragsverandering

Wat is de essentie voor de verschillende partijen en wat is het doel van de opdrachtgever? Op welke verandering wordt ingezet en waarom?

542176_5b71_2

Doelgroep en stakeholders

Werk bovenstaande vragen uit in een mindmap. In de mindmap komen het probleem, alle relevante stakeholders (voor- en tegenstanders, doelgroep, ambassadeurs/influencers en andere relevante onderdelen aan de orde.

Targets en research (tbv persona’s)

Hierna bepaal je welke stakeholders je ‘targets’ zullen worden in je campagne. Brainwrite over welke informatie je nodig hebt om goede persona’s te kunnen maken van deze groepen. Schrijf jullie aanname’s op PostIt’s en verdeel de PostIts zoals je dat doet bij een scrum-sprint over de teamleden.
Voor individueel de (deel)onderzoekjes uit naar de targetgroups aan de hand van de PostIts. Sla je onderzoeksresultaten incl. bronvermelding op.

Persona’s en moodboards

Na de uitleg over ijkpersonen, persona’s en archtypes en de uitleg over communicatiestrategie, tone of voice, stijlelementen en mediakanalen deel je je onderzoeksresultaten en werk je met je team aan de persona’s en moodboards.

 

 

 

Aanvullende bronnen:

Mindmapping:
artdesignrocva.wordpress.com/…/mindmapping/
medialabamsterdam.com/…/mind-map-2/
Brainwriting:
medialabamsterdam.com/…/brain-writing-2/
Sprintplanning (Scrum):
agilescrumgroup.nl/scrum-sprintplanning-meeting/
Persona’s:
contentharmony.com/…/customer-persona-tools/ (1, 3 & 4)
bladendokter.nl/doelgroep-denken-ijkpersoon-voorbij/
bladendokter.nl/ijkpersoon-out-archetype-in/
Moodboards:
frankwatching.com/moodboards…voor-het-responsive-tijdperk/
concept-denken.nl/…/hoe-ziet-een-moodboard-eruit
wikipedia.org/…/Mood_board
gomoodboard.com/
creativebloq.com/…/mood-boards…
design2design.nl/…/hoe-maak-je-een-moodboard/
designschool.canva.com/…/make-a-mood-board/
creativebloq.com/…/16-great-tools-creating-mood-boards…

Tools:
medialabamsterdam.com/…/mind-map-2/
medialabamsterdam.com/…/persona-2/
medialabamsterdam.com/…/moodboard-2/
medialabamsterdam.com/…/behavioral-lenses/
medialabamsterdam.com/…/wwwwwh-2/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s