Wat is een verdienmodel? Voorbeelden!

Source: MKB Belangen

Wat is precies het verdienmodel?

Een veelgehoorde vraag, maar wat is nou precies een ‘verdienmodel’… We hebben de mogelijkheden even voor u op een rijtje gezet. Zodat u goed beslagen ten ijs komt, als deze vraag nogmaals voorbij komt.

Verdienmodel (Ook wel: revenue model, afrekenmodel, omzetmodel of winstmodel)

Het verdienmodel is de manier waarop een bedrijf haar omzet maakt. Het meest eenvoudige verdienmodel is dat van een winkel. De inkomsten worden ontvangen op het moment dat een klant daar een artikel naar keuze koopt en afrekent. Boter bij de vis, dus. Maar er zijn nog veel meer verdienmodellen mogelijk. Ook zijn er veel synoniemen voor het woord ‘verdienmodel’.

De wijze waarop een bedrijf afrekent met de klant in ruil voor geleverde diensten is niet alleen een praktisch onderdeel van de bedrijfsvoering. Het afrekenmodel (verdienmodel) bepaalt bijvoorbeeld ook hoe het bedrijf zichzelf in de markt zal zetten. Het verdienmodel is een belangrijk onderdeel van het business model. Moeten nieuwe klanten een grote investering doen, of kunnen zij makkelijk instappen? Gaat het bedrijf voor grote eenmalige transacties, of voor terugkerende inkomsten?

Verdienmodel opstellen

Wanneer u een verdienmodel opstelt, legt u uit hoe u met uw onderneming geld gaat verdienen. Er staat bijvoorbeeld in hoeveel klanten u nodig heeft, welke omzet er nodig is om winst te maken en hoe u de kostprijs van uw product of dienst bepaalt. Ook geeft u aan hoe u uw verwachtingen voor de toekomst zijn. Het verdienmodel maakt deel uit van het businessmodel. Als ondernemer kunt u verschillende verdienmodellen, zelfs tegelijkertijd, hanteren.

Het businessmodel is op zijn beurt weer onderdeel van het ondernemingsplan en draait om de onderscheidende waarde van de onderneming en haar product.

1. Verkoop van goederen

De bekendste en meest voorkomende manier om geld te verdienen is goederenverkoop. Dit kunnen auto’s zijn, kleding, etenswaren, elektronische apparatuur, boeken, meubelen etc. Om dit verdienmodel toe te passen heb je in principe een winkel of webshop nodig, maar het kan bijvoorbeeld ook op de markt.

2. Uurtje factuurtje

Veel ondernemers in de dienstverlening werken volgens dit model. Het aantal gewerkte uren wordt gefactureerd.

Het nadeel hiervan is dat er een standaard uurtarief gehanteerd wordt en er dus een maximaal inkomen aan vast zit. U verdient nooit meer dan de waarde van het aantal uren dat u gewerkt heeft.

3. Abonnementenmodel

Klanten krijgen toegang tot jouw dienst of product door middel van een periodieke betaling. Een abonnement geeft de klant niet alleen een bepaald gemak, maar ook de zekerheid van een dienst. De ondernemer heeft gegarandeerd inkomsten: je weet precies hoeveel omzet je kunt verwachten en je hebt de inkomsten al binnen voordat je het product of dienst hebt geleverd.

Dit kunnen traditionele abonnementen zijn als een tijdschrift of krant, maar ook internet, verzekeringen en elektriciteit. Denk verder aan modernere lidmaatschappen, zoals van een sportclub, het leasen van bedrijfsmiddelen, de hosting een zakelijke website, maar het komt ook steeds vaker voor in de dienstverlening, zoals te lezen is in het startersverhaal van Janneke van Heugten, die met haar bedrijf VIDM deskundigen allerlei tools aanreikt om zichtbaar in de media te worden.

4. Advertentiemodel – media en internet

Veel websites, maar ook gedrukte media publiceren hun content gratis voor de bezoekers. De inkomsten komen uit de verkoop van advertenties. Andere partijen betalen dus voor het adverteren om uw lezers of bezoekers te bereiken. Naarmate uw medium een groter bereik krijgt, kun u een hoger bedrag voor de advertentieruimte vragen.

5. Freemium – internet

Het omgekeerde van het advertentiemodel is het freemium-model. Dit is een combinatie van free en premium: uw klant krijgt er door te betalen unieke content of diensten. De basis kost niets, maar voor extra’s moet de klant bijbetalen.

6. Servicemodel

Je verkoopt een product of dienst voor een redelijk bedrag, maar de èchte omzet komt daarna pas, met een onderhoud- of een servicecontract. Hier kunt u jarenlang plezier van hebben.

7. Lokaasmodel

Voor het lokaas-model moet u eerst een uniek product ontwikkelen, waar u vervolgens octrooi op aanvraagt. Bekend zijn bijvoorbeeld de koffieapparaten waar alleen speciale gevormde koffiepads of cupjes in passen. Tegen de tijd dat de markt vrijgegeven wordt, kunt u de schaapjes op het droge hebben.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s